Het vinden van een goede assistente is in deze tijden niet gemakkelijk. Maar met een pakkende vacaturetekst wordt de kans van slagen wel aanzienlijk groter. Spelen we daar gericht op in? Eén blik op een paar online vacatureteksten zegt in dat opzicht genoeg: ‘Vanwege uitbreiding van onze moderne praktijk zoeken we een ervaren, parttime tandartsassistent die aan de stoel en de balie inzetbaar is’. of: ‘Wij zijn op zoek naar een enthousiaste tandartsassistent. Hieronder lees je wat we van je vragen en wat de functie-eisen zijn’. En zo vind je er nog veel meer.
Op zich is er natuurlijk niks mis met deze teksten, de lezer weet precies wat er gezocht wordt. Duidelijk, dat wel. Maar feitelijk zijn het enigszins standaard teksten, die meestal vooral gericht zijn op functie-inhoud en werktijden. En de vraag is of dát zoiets de lezer triggert tot een reactie. Marktonderzoek toont namelijk aan dat je daarvoor beter andere praktijkaspecten als eerste kunt benoemen.
In het rijtje van de zogeheten ‘pullfactoren’ - ofwel redenen waarom werkzoekenden van baan willen veranderen – staat voor tandartsassistenten de werksfeer by far op nummer 1. Op de tweede plaats staat het salaris, gevolgd door woon-werk afstand. Verrassend: dan pas komen de inhoud van het werk, een acceptabele werkdruk en het aantal werkdagen aan bod.
Zeker in de huidige krappe arbeidsmarkt is dat belangrijk om te beseffen. Je bent immers niet de enige die op zoek is naar een nieuwe assistente: in de afgelopen drie maanden stonden er meer dan 2000 vacatures voor tandartsassistenten online. Je moet ook geduld hebben: gemiddeld duurt het meerdere maanden om een vacature ingevuld te krijgen.
Tegelijkertijd toont marktonderzoek aan dat, van alle ongeveer 20.000 tandartsassistenten in ons land, bijna de helft (!) latent op zoek is naar een andere baan. Dat biedt potentie, maar vereist dus wel een creatievere wervingsstrategie.
Als je weet dat werksfeer en salaris bepalend zijn, dan focus je daarop in je vacaturetekst. En dat gaat iets verder dan ‘we hebben een gezellig team en bieden een goed salaris’. Dat zegt toch immers iedere praktijk over zichzelf? Dat mag gerust wat creatiever. Maak duidelijk wat jullie praktijk qua werksfeer écht bijzonder maakt. Wie kan daarover het meest objectief iets vertellen? Laat voor een oprechte sfeertekening één van je assistentes eens aanschuiven tijdens het sollicitatiegesprek (waarbij jij natuurlijk even de kamer verlaat) en geef dat alvast aan in je vacaturetekst. En hoe attractief ben je als het gaat om ‘een goed salaris’? Benoem wat je betaalt en welke extra arbeidsvoorwaarden je biedt. Heeft jouw praktijk nog meer ‘unique selling points’? Dan neem je die natuurlijk ook in je tekst mee. Zo benadruk je de aspecten waarmee jouw praktijk zich daadwerkelijk onderscheidt.
Zo vertel je feitelijk ook wat je zoekt: kandidaten die het fijn vinden om voor je aan de slag te gaan. Je werft ze alleen op een iets sympathiekere manier. Dat maakt het vinden van een goede assistente leuker én efficiënter.
Is het schrijven van pakkende vacatureteksten niet jouw favoriete bezigheid? Bij DentalCens helpen we je er graag bij. En regelen we meteen een topkandidaat voor je. Meer weten? Neem contact op met het team van DentalCens.
Terug naar overzicht