Vakantietijd: ideaal om te werven!

Vakantietijd: ideaal om te werven!

6 jul. 2022

Stel je voor: je bent op vakantie en zit heerlijk ontspannen met een drankje op het terras. De dagelijkse werkdruk ligt ver achter je en ongemerkt dient de gedachte zich aan: ‘Het wordt tijd voor iets nieuws’. Herkenbaar?!

Veel mensen denken tijdens een vakantie na over hun toekomst en dat is begrijpelijk. Ze zijn relaxed, de accu wordt opgeladen en ze hebben alle tijd om kritisch na te denken. Over een nieuwe studie, de hobby die al zo lang lonkt of de huidige werkomgeving. Tijdens een rustperiode zijn we als mens ook beter in staat om te beoordelen waar het misloopt in onze huidige omstandigheden. Dan gaan we ons ook al snel afvragen of we eigenlijk nog wel zo tevreden zijn met ons werk.

Slimme werkgevers benutten de zomer dan ook voor het werven van nieuw personeel. Dat is om meerdere redenen interessant.

  • Het is makkelijk

Met een mobieltje of tablet is het zoeken naar een nieuwe baan vanaf een vakantieadres makkelijker dan ooit. En dat gebeurt volop: uit onderzoeken blijkt dat zo’n driekwart van de werkzoekenden tijdens de zomer online blijft en social media gebruikt als oriëntatiekanaal. CV’s kunnen eenvoudig worden aangepast en het inplannen van een sollicitatiegesprek is zó gedaan.

  • Het triggert ook passieve sollicitanten

Uit onderzoek blijkt dat de arbeidsmarkt in de tandheelkunde voor zo’n 40 procent bestaat uit mensen die latent op zoek zijn naar een nieuwe baan. Als zo’n passieve kandidaat een mooie kans voorbij ziet komen, kan hij/zij getriggerd worden om te solliciteren.

  • Als werkgever anticipeer je bijtijds op uitval

Na een vakantie krijgen praktijken vaak te maken met uitval. Door in de zomer na te denken over zulke ‘bedreigingen’, kun jij gerichter anticiperen op mogelijke kansen. Piek daarom niet te laat. Wanneer je nieuwe medewerkers in september kunt verwelkomen, is de proeftijd vóór de winter afgerond en begint het nieuwe kalenderjaar goed.

  • Jouw vacature valt extra op, ook bij jong talent

Op zoek naar jong talent? Tijdens de zomer zijn net-afgestudeerde studenten gemotiveerd om zo snel mogelijk een baan te vinden. Omdat veel andere bedrijven een zomerstop hanteren, valt jouw vacature juist meer op.

  • De zon beïnvloedt ons humeur

Het zomerse weer heeft een positieve impact op humeur en gedrag. Dus hebben kandidaten meer vertrouwen in hun capaciteiten en skills en staan ze eerder open voor verandering.

Is er ook een nadeel aan zomers werven van personeel? Zeker, maar daar kun je als werkgever goed op inspelen. Sollicitanten kunnen misschien denken dat jouw HR-manager op vakantie is en dat de sollicitatiebrief tussen een grote stapel post terecht komt - en daardoor weinig kans van slagen heeft. Maak daarom bij jouw werving duidelijk dat  je snel reageert. En doe dat vervolgens ook.

Redenen genoeg dus om als werkgever ook in de zomer nadrukkelijk in beeld te blijven bij jouw ideale doelgroep. Ben je zelf afwezig vanwege vakantie en wil je toch een wervingsactie starten? Geen nood, DentalCens is 24/7 online en gaat ook in de zomer graag voor jou aan de slag.


Terug naar overzicht