Een assistente met een gebroken pols vragen om te assisteren met de andere arm. Een verzoek om reiskostenvergoeding afwijzen omdat jij vindt dat de afstand woon-werk daar niet om vraagt. Het zijn slechts twee praktijkvoorbeelden van redenen waarom medewerkers hun geluk elders zoeken.
Voor afzwaaiers zijn er volop kansen: de markt is competitief, vacatures genoeg. Maar wie vult de vrijgekomen functies op, zeker nu we met eenlage werkloosheid te maken hebben? Het CBS meldt een werkloosheidspercentage van 3,3 procent en ook in de tandheelkunde is de markt krap. Reden temeer om als praktijk bijtijds voor te sorteren.
Oog voor jouw teamleden
Maak bijvoorbeeld eens een analyse van jouw huidige personeelsbestand. Dat kan een korte scan zijn: wie hebben er een vast of tijdelijk contract, hoe zijn de arbeidsvoorwaarden? Is er mogelijke onvrede in de praktijk? Wees alert op signalen, kun je bijvoorbeeld iets extra’s doen? Dat kan variëren van simpel (een fruitmand in de kantine) tot iets meer (het aanbieden van bij- en nascholing of een vrije dag op iemands verjaardag). Wat je ook kiest, het brengt altijd dezelfde boodschap: ik waardeer je inzet voor mijn bedrijf. Dat benoem je natuurlijk ook nadrukkelijk tijdens de waarderingsgesprekken die je voert.
Warm contact voor en na het contract
Denk ook eens na over de wijze waarop u uw organisatie openstelt voor nieuwe mensen. Staat de praktijk als aantrekkelijke werkplek bekend, fungeren de huidige medewerkers als ambassadeurs? Investeer in stageplaatsen (dat levert meer op dan je denkt!) en een goed netwerk. Is er toch sprake van een vertrekkende collega? Zorg voor de juiste ‘aftersales’, zodat het afscheid voor beide partijen een prettige herinnering vormt. Dat vergroot de kans dat ze als ambassadeur fungeren.
Op zoek naar een nieuwe medewerker? Neem tijd voor de sollicitatieprocedure. Een afspraak ‘even in de pauze’ kost jou geen werktijd, maar de vraag is wel hoe relaxed zo’n gesprek wordt. Wat voor indruk van de praktijk geef jij daarmee af?
Inspelen op werving en selectie
Je kunt het vinden van de ‘speld in de hooiberg’ ook uitbesteden. Zorg daarom dat u in jouw netwerk één of twee werving- en selectiebureaus zitten. Plan een kennismakingsgesprek en maak de praktijk zichtbaar. Ieder z’n vak en de investering van efficiënt recruitment verdient zichzelf snel terug. Wacht niet met bellen tot de situatie urgent is, schakel bijtijds. Dat komt jouw rust en de continuïteit van de workflow absoluut ten goede, zeker in deze tijden van 3,3% werkloosheid.
Tot slot: in de lijstjes met sollicitatietips scoren de volgende adviezen altijd hoog:
- ‘bereid je eigen verhaal goed voor’
- ‘laat zien wie je bent’
- ‘ontdek waar je goed in bent’
- ‘vraag hulp van iemand die je vertrouwt’
Niet alleen voor sollicitanten interessant..
Terug naar overzicht