"C’est le ton qui fait la musique"

"C’est le ton qui fait la musique"

3 dec. 2021

Toepasselijke quote, zo in de laatste maand van het jaar waarin de top 2000 muzieklijsten je om de oren vliegen. De terugblik op het afgelopen jaar is voor de één een genot, voor de ander een gruwel. Ongeacht jouw voorkeur: een terugblik kàn interessante inzichten opleveren. De link met muziek levert daarbij mooie metaforen op. Om te voorkomen dat we ons daarin verliezen, kiezen we er drie: hoe is jouw band samengesteld? Wie is de dirigent? En welke tonen worden er ten gehore gebracht?

Harmonieuze samenstelling van je team

Als het om de band gaat, is een harmonieuze samenstelling een bepalende factor. Vanzelfsprekend, zou je zeggen. Maar in hoeverre wordt daar bij sollicitaties bewust naar gekeken? Als het team redelijk extravert is, kan een wat rustigere collega een waardevolle aanvulling zijn. Een spontane assistente kan samen met een ingetogen tandarts het plaatje voor patiënten compleet maken. Wees alert op die balans, dat kost niets en levert veel op.

Misschien heb je geen problemen met jouw medewerkers. Dat is heel waardevol, maar tegelijkertijd geen reden om achterover te leunen. Blijf aandacht besteden aan de waarderingsgesprekken die je met jouw teamleden voert, bij voorkeur buiten de praktijksetting. Zo kun je bijtijds inspelen op mogelijke ontevredenheid. Teamleden behouden is nog altijd goedkoper dan nieuwe mensen werven.

Kondigt een medewerker een vertrek aan? Neem de tijd om te achterhalen waarom, dat levert leerzame inzichten op. Bekijk ook welke rol deze persoon in het team speelde. Wil je eenzelfde gitarist terug of heeft jouw team eigenlijk meer behoefte aan een toetsenist (om nog maar eens bij de muzikale cliché’s te blijven)? Zorg voor een goed exitgesprek, want daar vaart de pr van jouw praktijk wel bij.

Maak als leidinggevende de juiste keuzes

Als dirigent bepaal jij natuurlijk welke klanken het team ten gehore brengt. Lijkt logisch, maar dat is het niet altijd. Hoe worden patiënten te woord gestaan? Welke tone of voice is er in jouw mailverkeer? Wordt al jaren hetzelfde standaard mailtje verstuurd en zo ja: past dat nog bij de door jou gewenste uitstraling? Het kan geen kwaad om zo nu en dan eens met een kritische blik te evalueren. Een subtiele aanpassing kan soms een groot verschil maken. Per slot van rekening bepaalt de toon nog altijd de muziek.

Terugblikken met de focus op de toekomst. Als je het zo bekijkt, is zo’n eindejaarslijstje toch zo gek nog niet. Ook voor jouw praktijk.


Terug naar overzicht