Balans tussen privé en werk

Balans tussen privé en werk

20 okt. 2020

De balans tussen privé en werk is bij 1 op de 10 werkende Nederlanders flink verstoord, zo blijkt uit een factsheet samengesteld door TNO en het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. In 2019 verwaarloosde 9,1% van de werkende Nederlanders vaak tot zeer vaak familie- of gezinsactiviteiten als gevolg van werk. Omgekeerd verwaarloosde 1 op de 40 mensen hun werk vaak tot zeer vaak als gevolg van familie- en gezinsverantwoordelijkheden. Zulke cijfers stemmen tot nadenken.

“Dat valt bij ons wel mee,” antwoordt jij wellicht op de vraag of jouw medewerkers uit balans zijn. Dat kan, de samenwerking gaat misschien al jaren prima. Maar in elk menselijk leven kunnen veranderingen optreden die de balans sluipenderwijs kunnen verstoren. Opgroeiende kinderen bijvoorbeeld of (mantel)zorgbehoevende ouders – allebei tegelijkertijd is zeker geen uitzondering - kunnen in toenemende mate een beroep doen op respectievelijk hun moeder of dochter. Die toevallig in jouw praktijk werkzaam is en zich in steeds moeilijkere bochten moet wringen om alle bordjes draaiende te houden. Vergis je niet: in een branche waarin heel veel vrouwen werkzaam zijn, kan die situatie in veel praktijken actueel zijn. En niet elke werknemer bespreekt zoiets ongevraagd uitgebreid met haar werkgever.

“Maar dat is toch niet míjn probleem?” zal de ondernemer in jou zich afvragen. Er moet immers wel gewoon gewerkt worden. Dat laatste is absoluut waar. Maar een constant gevoel van (privé)stress kan leiden tot een verminderde interesse in werk, gevolgd door een verlaagde productiviteit, een grotere kans op fouten en eventueel zelfs ziekteverzuim of vertrek. Dus ja, dan wordt die disbalans wel degelijk jouw probleem. Zeker in de huidige grillige markt is het werven van nieuwe teamleden niet eenvoudig. Behoud van een goed en productief team is bovendien ook vanuit kostenoogpunt nog altijd de meest aantrekkelijke optie. Redenen genoeg dus om alert te zijn op evenwicht in de werk-privé balans bij jouw werknemers. Of er in ieder geval bewust naar te vragen.

Dat kan heel simpel door een extra vraag toe te voegen aan het waarderingsgesprek dat jij met jouw teamleden voert: ‘welk cijfer geef jij je privé-werkbalans?’ De informatie die dit oplevert, zou jou nog wel eens kunnen verrassen, evenals creatieve oplossingen die hierbij mogelijk aan bod komen. Tien gouden tips daarvoor zijn er helaas niet, elke praktijksetting is anders. Werken in shifts bijvoorbeeld is in grotere teams makkelijker realiseerbaar dan in een solopraktijk. Maar ook daar geldt: ga bijtijds het gesprek aan en sta open voor het slechten van barrières.

Denk niet in problemen, maar in uitdagingen. Is er íets van flexibiliteit in werktijden realiseerbaar, wat is daarvoor nodig? Wimpel nieuwe ideeën niet te snel af, maar zoek naar oplossingen die toepasbaar zijn in jouw werkomgeving. En omdat het bereiken van meer balans teamwork is: bedenk of en zo ja, in hoeverre jij zelf open staat voor verandering. Welke voordelen kan dat u, jouw team én jouw patiënten bieden? Samen veranderingen bewerkstelligen resulteert in een betrokken, tevreden en productief team. Wat dat voor jouw praktijkweegschaal betekent, laat zich raden.


Terug naar overzicht